E-grocery: FoodOase automatiseert haar magazijn met AutoStore by Element Logic

De online retail voor boodschappen groeit continu en vraagt om intelligente en flexibele logistieke oplossingen. Het Duitse bedrijf FoodOase GmbH zet nu de beslissende stap op weg naar toekomstbestendige en crisisveilige magazijnlogistiek en werkt samen met de intralogistieke AutoStore®-specialist Element Logic.

FoodOase biedt voedsel aan voor mensen met allergieën en intoleranties. Toen de oprichtster Sandra Neuber in 2007 de webshop lanceerde, was ze een van de eersten in Duitsland die allergie- en intolerantievriendelijke voedingsproducten online verkocht. Begonnen als een heel klein project in haar eigen garage in de buurt van Hamburg, is FoodOase in de loop van de tijd uitgegroeid tot de toonaangevende leverancier in het segment van e-supermarkten. In 2019 kende FoodOase een verdere omzetgroei door de integratie van de online shop querfood.de. In de eerste helft van 2020 was er wederom een ​​forse stijging van het ordervolume, mede veroorzaakt door de gevolgen van de wereldwijde pandemie Covid-19.

In het verleden verzorgde FoodOase haar magazijnlogistiek extern via een 3PL-provider, die de snelle groei van het bedrijf met haar handmatig bediende magazijn als een steeds grotere uitdaging ervoer. Kijkend naar de groeiverwachtingen die zeer positief zullen blijven, realiseerde Sandra Neuber zich al snel dat een nieuw logistiek concept nodig was. Als gevolg hiervan huurde de ondernemer een logistieke hal in Geesthacht ten oosten van Hamburg en besloot ze de logistiek over te nemen door deze in haar eigen bedrijf te integreren.

Autostore-systeem van Foodoase
In de eerste fase krijgt het systeem een oppervlakte van 220 m² en is bedoeld om bestellingen van de online winkels van het bedrijf te verwerken.

De planning en implementatie van het nieuwe magazijn wordt uitgevoerd in samenwerking met Element Logic en de Duitse logistiek adviseur LogBer. Het hart van het magazijn wordt een volledig geautomatiseerd, op robots gebaseerd opslag- en orderpicksysteem, AutoStore® by Element Logic. In de eerste fase krijgt het systeem een oppervlakte van 220 m² en is bedoeld om bestellingen van de online winkels van het bedrijf te verwerken. Volgens de oprichter is dit één van de grootste, maar ook belangrijkste investeringen in de geschiedenis van FoodOase.

Autostore-systeem van Foodoase
Het hart van het magazijn wordt een volledig geautomatiseerd, op robots gebaseerd opslag- en orderpicksysteem, AutoStore van Element Logic.

«Onze klanten verwachten van ons dat we hun producten zeer snel en betrouwbaar verzenden. Dit is vooral belangrijk voor hen. Vanwege hun speciale voedingsbehoeften kunnen ze meestal niet hun dagelijkse voedsel dat ze goed tolereren in supermarkten vinden. Met ons schaalbare, geautomatiseerde magazijn willen we ervoor zorgen dat we nu en in de toekomst altijd aan deze verwachtingen zullen blijven voldoen, zegt Sandra Neuber, CEO bij FoodOase.

Naast de AutoStore-oplossing zal Element Logic – in hun rol als algemeen aannemer – ook een magazijnbeheer- (WCS) en materiaalstroomcontrole-systeem (MFC) leveren voor dit project. Dit systeem beheert en optimaliseert niet alleen AutoStore, maar ook de volledige handmatige zones van het logistiek centrum. In de eerste stap zal het AutoStore-systeem bij FoodOase 6.100 opslagbins en 13 AutoStore-robots bevatten. Er zijn drie carrouselpoorten beschikbaar voor in- en uitgaande goederen. De voltooide installatie zal tegen februari 2021 aan de klant worden overhandigd.

Wilt u meer informatie over het optimaliseren van uw magazijn?

Neem contact met ons op