Element Logic lanceert cloud-based dataplatform om magazijnen te optimaliseren met real-time data

Het Noorse bedrijf Element Logic heeft een cloud-based dataplatform ontwikkeld dat datastromen uit meerdere bronnen real-time verzamelt, analyseert, deelt en gebruikt. eLogiq is gebouwd op Microsoft Azure-technologie met als langetermijndoel een volledig geautomatiseerde magazijnoplossing die zichzelf optimaliseert.

“Vanwege de onzekere toekomst is de noodzaak groter om snel intralogistieke keuzes te maken en te kijken naar de manier waarop we wereldwijd goederen behandelen. Toegang tot data die kan helpen bij deze keuzes is cruciaal om te overleven, operaties en logistiek te optimaliseren en winstgevend te blijven in een veranderende markt”, aldus Dag-Adler Blakseth, Chief Executive Officer van Element Logic.

eLogiq: Een concurrentievoordeel
Element Logic ging eind 2021 een samenwerking aan met Microsoft en eLogiq is gebouwd op diens cloud-based Azure-technologie. Het nieuwe dataplatform maakt het mogelijk om datastromen uit verschillende bronnen real-time te verzamelen en te analyseren, waardoor bedrijven direct actie kunnen ondernemen ter optimalisatie van magazijnoperaties.

“Dit nieuwe platform is een belangrijke stap in het optimaliseren van magazijnoperaties. Er wordt data beschikbaar voor bedrijven die zorgt voor verbetering, efficiëntie en groei. De adoptie van eLogic levert je als bedrijf daarmee een concurrentievoordeel op”, zegt Daniel Reime, Global Partner Solutions Leader, Microsoft Noorwegen.

“Met eLogiq kunnen we onze klanten helpen interne processen te verbeteren, de efficiëntie te verhogen en een snellere en betrouwbaardere orderafhandeling te bieden”, zegt Sutharshan Nadarajah, Technology Director van Element Logic.

Data is goud waard
Data is het belangrijkste bezit bij het ontwikkelen van nieuwe en waardevolle oplossingen. Om concurrerend te zijn in een veranderende markt is toegang tot data uit interne en externe bronnen essentieel, omdat het inzicht biedt bij het nemen van belangrijke beslissingen.

“Er zit waardevolle data in de magazijnoplossingen van onze klanten en eLogiq verzamelt en structureert deze in een database. De data bestaat uit meerdere bronnen, waaronder eManager, eOperator en eController, de andere softwareoplossingen van Element Logic. Deze software wordt gecombineerd en gebruikt voor optimalisatie”, legt Sutharshan Nadarajah uit.

Een marathon, geen sprint
Element Logic optimaliseert al sinds de jaren tachtig magazijnoperaties en is gespecialiseerd in het ontwikkelen van software en geautomatiseerde oplossingen. Hiermee ontwerpen, expoiteren en beheren bedrijven een end-to-end magazijnoplossing. De magazijnoplossingen genereren voortdurend grote hoeveelheden data die worden verwerkt, geanalyseerd en gepresenteerd door het eLoqic dataplatform. Deze data levert waardevolle inzichten op die in het besluitvormingsproces van pas komen.

In de komende maanden en jaren worden er verschillende toepassingen aan eLogiq toegevoegd. Deze variëren van een dashboardoplossing die verwerkte kerngegevens op basis van de KPI’s weergeeft tot een API-oplossing waarmee magazijnbeheersystemen ruwe gegevens uit eLogiq kunnen halen. Andere toekomstige toepassingen zijn voorspellende analyses van goederenstromen en verdere optimalisatie van het magazijn en de gegevensoplossing zelf. Er moet ook een toepassing komen die data verzamelt om duurzaamheid, risicobeheer en wettelijke vereisten te documenteren.

“Op lange termijn is het doel dat een geautomatiseerde magazijnoplossing zichzelf optimaliseert en aanpast op basis van gegevensinzichten. Hierdoor komen tijd en middelen vrij voor andere taken. Onze oplossingen voor digitalisering en procesoptimalisering worden dan geleverd als kant-en-klare toepassingen en functionaliteit, wat betekent dat onze klanten zich kunnen richten op de resultaten en minder op het proces zelf”, legt Sutharshan Nadarajah uit.

“We richten ons op de ontwikkeling van nieuwe diensten en toepassingen om het dataplatform uit te breiden. Slimme toegang tot en gebruik van data helpt onze klanten te opereren in een markt en wereld in constante verandering. Dit is een product dat zich de komende jaren voortdurend ontwikkelt. Het wordt een spannende reis”, besluit Chief Executive Officer Dag-Adler Blakseth.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up