De Centraal-Europese en Oostenrijkse markt werden tot dusver bediend vanuit het centrale magazijn in Zweden. Voor het eerst in zijn geschiedenis opent XXL nu een distributiecentrum buiten de grenzen van Scandinavië met een oppervlakte van 7000 vierkante meter. Deze strategische stap stelt XXL in staat om levertijden te verkorten en daarnaast processen te vereenvoudigen en lokaal nieuwe banen te creëren.
Slechts 18 weken na ontvangst van de order kon AutoStore-specialist Element Logic opnieuw een AutoStore-magazijn aan XXL opleveren met toepassing van de bewezen technologie. In dit project gold het voordeel dat eManager, de software voor magazijnbeheer dat zorgt voor een optimale werking van het AutoStore-systeem, al met succes wordt gebruikt op verschillende XXL-locaties. De functionaliteiten konden daardoor eenvoudig op de nieuwe locatie worden toegepast. Het AutoStore-systeem van XXL Oostenrijk omvat in de eerste uitbreidingsfase 20.000 bins, 13 robots en 5 carrouselpoorten.
”Met het AutoStore-systeem als kernelement van hun logistieke oplossing heeft XXL een uitstekende positie om zowel flexibel B2B in fysieke winkels te bedienen als vlot in te spelen op de B2C-markt en de toenemende eisen van e-commerce”, zegt Michael Kawalier, Managing Director Sales bij Element Logic.
Zowel de XXL-winkels in Oostenrijk als de klanten van de webshop xxlsports.at worden nu beleverd vanuit het Central Warehouse Austria (CWA).
”Ons nieuwe state-of-the-art-magazijn verwerkt de goederenstroom richting onze online klanten en fysieke winkels nog sneller en efficiënter. Voor XXL vormt de samenwerking met Element Logic een van de belangrijkste succesfactoren voor een uiterst efficiënte en kosteneffectieve Supply Chain”, aldus Magnus Kreuger, Managing Director bij XXL Sports & Outdoor.