De geschiedenis van Element Logic

Sinds Element Logic in 1985 het levenslicht zag, hebben we het succes van Europese magazijnen gemaximaliseerd.


Neem vandaag nog contact met ons op

Optimalisatie vanaf dag één

Vanaf dat Element Logic in 1985 werd opgericht, is het ons doel geweest om magazijnprestaties te optimaliseren. Onze eerste geautomatiseerde producten waren verticale carrousels en binnen een decennium werd Element Logic de marktleider in Scandinavië. De sleutel tot ons succes was hetzelfde als vandaag: hardwerkende werknemers die er trots op zijn de behoeften van de klant te begrijpen en in nieuwe technologie geloven.

In het begin schreven we onze software op basis van een stopwatch en het tellen van stappen van magazijnmedewerkers. Hoewel onze methoden vooruitgang hebben geboekt, blijft de kern van ons product hetzelfde: slimme geautomatiseerde picktechnologie, verbeterd met onze eigen software om de magazijnworkflow te verbeteren.

De eerste AutoStore-partner

In 2003 ontmoetten de uitvinder van de AutoStore-robots Ingvar Hognaland en de oprichter van Element Logic Kjell Blakseth elkaar op een beurs. Terwijl de industrie lachte om hun “gekke robot-idee”, vonden wij het geweldig. Zes maanden later bouwde Element Logic ’s werelds eerste AutoStore-systeem.

De beginjaren van het partnerschap waren echter zwaar. De markt was bang voor automatisering en men was gefocust op de risico’s. Hoewel het product nog in de kinderschoenen stond en niet de up-time had waar het tegenwoordig om bekend staat, was het potentieel duidelijk voor Element Logic.

Er ontstond een hechte band tussen Element Logic en AutoStore. Twee bedrijven die elkaar kennen en om elkaar geven. En uiteindelijk samen groeiden, toen het product was geperfectioneerd en de markt volwassen begon te worden.

Uitbreiding in Europa

Scandinavië is altijd de thuismarkt van Element Logic geweest, maar in 2015 verkochten we ons eerste AutoStore-project buiten de Scandinavië en het jaar daarop werd meer dan 50% van onze omzet buiten Noorwegen gegenereerd. In 2016 openden we ons Duitse kantoor, terwijl het VK en Frankrijk dit ​​voorbeeld volgden. Land per land hebben we magazijnen geholpen om in de toekomst te slagen, door slimme oplossingen te ontwerpen met AutoStore, wat een aanzienlijke efficiëntie oplevert – over de grenzen heen. Onderweg hebben we zowel de grootste AutoStore-faciliteit ter wereld als de kleinste gebouwd.

In 2020 verwierf Element Logic volledige Europese distributierechten voor AutoStore, en opende voor ons de weg naar volledige activiteiten in Polen en de Benelux. Nu noemen we met trots heel Europa onze lokale markt.

Nu de drempels voor het gebruik van robottechnologie aan het verdwijnen zijn, heeft Element Logic in 2019 een omzet van ruim 80 miljoen euro behaald, wat een exponentiële groei betekent die het bedrijf sinds 2014 heeft doorgemaakt.

Gedreven door technologie

Sinds we in 1985 onze eerste computer kochten, hebben we het vertrouwen in nieuwe technologie nooit verloren. Het zit in het DNA van Element Logic om early adopters te zijn en we hebben ons bedrijf gebaseerd op technologie. Onze software is een van onze meest gewaardeerde bedrijfsmiddelen, omdat het onze klanten in staat stelt de efficiëntie van AutoStore te maximaliseren en de productiviteit in het magazijn te verhogen. Het is constant in ontwikkeling door onze R&D-afdeling.

Als AutoStore-pioniers houden we van robots die magazijnen beter maken. Daarom is Element Logic een samenwerkingsverband aangegaan met Right Hand Robotics en lanceerde een robotarm met machine learning-technologie. De robotarm kan bij een orderverzamelstation worden geïnstalleerd en kan items picken die hij nog nooit eerder heeft gezien. Terwijl het producten pickt, leert het constant en verbetert het. Om onze testklant te citeren: “Dit is de toekomst van de intra-logistiek, geen twijfel over mogelijk”.

Aangedreven door mensen

Hoewel we elke dag met ongelooflijke technologie werken, waardeert Element Logic mensen nog meer. Onze cultuur is gebaseerd op een kleine hiërarchie en we richten ons op het creëren van een respectvolle, bescheiden en open omgeving. Dit kenmerkt ook de manier waarop we omgaan met klanten en hun uitdagingen – niets is te klein of te groot.

Bent u klaar om met ons de volgende stap te zetten?

Lees meer over hoe we kunnen samenwerken om de prestaties van uw magazijn te revolutioneren.

Neem contact op met onze experts