
Het succes van Element Logic vertaalt zich naast de omzet ook door naar andere financiële resultaten. Zo kwam de EBITDA uit op 39 miljoen euro, een stijging van 123 procent ten opzichte van 2020.
Nederlands groeipotentieel
Element Logic is de afgelopen jaren een van de snelst groeiende organisaties in de branche. Ook in de Benelux krijgt AutoStore steeds meer voet aan de grond. Melle van den Berg, Sales Director bij Element Logic Benelux: “In 2021 zijn we in de Benelux uitgebreid met zeven nieuwe projecten. En de interesse voor magazijnautomatisering blijft toenemen. Vooral van kleding-, productie en e-commercebedrijven die met hun magazijn gevestigd zijn in dichtbevolkte gebieden en een tekort hebben aan vierkante meters en arbeidskrachten.”
Volgens marktkenners worden in ongeveer 90 procent van de magazijnen orders volledig handmatig verwerkt. “De Benelux heeft daarmee een enorm groeipotentieel. Bovendien, iedereen heeft moeite met het vinden van mensen, dat terwijl de warehouses steeds voller worden en er verder weinig ruimte is om je magazijn uit te breiden. Ontwikkelingen die doorzetten en voorlopig nog niet uit beeld zijn. De vraag naar verdere automatisering via bijvoorbeeld een gerobotiseerd systeem zal daarom alleen maar toenemen,” aldus Van den Berg.
Vooruitblik
Het internationale succes van Element Logic is een resultaat van de positie als marktleider, verklaart Dag-Adler Blakseth, Chief Executive Officer van Element Logic. De verwachting is dat ook 2022 een positief resultaat oplevert, mede dankzij de winstgevende groei in nieuwe markten. In maart van dit jaar nam Element Logic het Amerikaanse bedrijf SDI over, een leverancier van kant-en-klare automatiserings- en sorteeroplossingen. Dit gebeurde na het verkrijgen van de wereldwijde AutoStore-verkoop en implementatie distributierechten. Hiermee kon het Noorse bedrijf uitbreiden met dertien nieuwe locaties in de Verenigde Staten en Latijns-Amerika (Brazilië, Chili, Colombia, Mexico en Peru).