Als toonaangevende distributeur in make-up, parfum, huid- en haarverzorging vertegenwoordigt Scandinavian Cosmetics AB meer dan 60 internationale toonaangevende merken. Het bedrijf treedt op als agency en verkoopt zowel aan de retail als e-commerce. Tegenwoordig worden de activiteiten van het bedrijf beheerd via verschillende handmatige magazijnen in Noorwegen en Zweden, maar nu kiest ze ervoor om haar volledige activiteiten samen te brengen in een nieuw magazijn met AutoStore in Malmö.
Mogelijk om in de toekomst op te schalen
De reden voor het samenvoegen van de magazijnen is om haar logistieke processen te moderniseren en te automatiseren om op een betere en efficiëntere manier aan de behoeften van de klant te voldoen.
“We hebben duidelijke groeiambities waarbij we door de investering in AutoStore optimale voorwaarden creëren om onze opslagcapaciteit snel en eenvoudig op te kunnen schalen. Tegelijkertijd zijn we er trots op dat we onze medewerkers een nieuwe, moderne en aantrekkelijke werkplek kunnen bieden”, zegt Joakim Johnsson, CEO van Scandinavian Cosmetics.
Focus op dynamische prestaties
Het nieuwe magazijn is 6.000 m2 groot en bevat een AutoStore-oplossing met een capaciteit van 30.000 bins. Om te voldoen aan de behoeften van Scandinavian Cosmetics van ongeveer 900 orderregels per uur, zullen 35 robots de AutoStore-werkstations voorzien van bins voor picking en verpakking. De AutoStore-oplossing zal naar verwachting in het voorjaar van 2021 operationeel zijn.
“Het project samen met Scandinavian Cosmetics was erg spannend met een sterke focus op efficiëntie en schaalbaarheid. We zijn blij, trots en kijken uit naar een succesvolle samenwerking met Scandinavian Cosmetics”, zegt Thomas Karlsson, Managing Director Element Logic Zweden.