DSV: efficiënt en betrouwbaar orderpicken met Autostore door Element Logic

DSV, het Deense transport- en logistiekbedrijf, communiceerde eerder dit jaar over haar keuze voor en de uitrol van AutoStore-technologie door Element Logic in negen landen. Aanleiding voor de investering in automatisering is onder andere de sterke stijging van de e-commercevraag. De DSV-locatie in Venlo is op dit moment het derde warehouse, na Finland en Noorwegen, waar het systeem operationeel is. Met de installatie profiteert de eindklant van DSV van meer flexibiliteit, betrouwbaarheid en kostenefficiëntie.

DSV is een wereldspeler in de 3PL-markt, met aanwezigheid in meer dan negentig landen en meer dan 75.000 medewerkers wereldwijd. Voor veel van hun klanten spelen de ontwikkelingen in de e-commerce een grote rol: een toename van het aantal online aankopen en de groeiende vraag bij consumenten naar een snelle levering. De snelheid in de warehouses wordt hierdoor steeds belangrijker. Bedrijven moeten hun voorraadposities optimaliseren en flexibel zijn om fluctuaties in de vraag te managen. DSV kan hun klanten dankzij AutoStore door Element Logic nu de continue kwaliteit, schaalbaarheid en het gemak van geautomatiseerde oplossingen bieden.

Goods-to-person
In veel warehouses gaat alles nog manueel. Er staan pallets met producten opgestapeld. Bij een bestelling worden de producten door een van de werknemers, met behulp van een heftruck, verzameld (order picking). Deze werknemers zijn steeds moeilijker te vinden, waardoor het een uitdaging is om de continuïteit te behouden. De behoefte om het order picken efficiënter te laten verlopen wordt steeds groter, zeker nu het belang van flexibiliteit bij de eindklanten urgenter wordt. Met AutoStore kun je processen automatiseren en eenvoudige en repeterende taken uitvoeren. Dat is ook fijner voor medewerkers want zijn kunnen zich nu focussen op de meeste complexe taken in het warehouse. De oplossing is milieuvriendelijk en gebaseerd op een robuuste en betrouwbare technologie.

De indeling van de AutoStore wordt door Element Logic afgestemd op de voorkeuren en behoeftes en verschilt per klant. Ook DSV is met Element Logic in gesprek gegaan over de mogelijkheden van AutoStore, om te voldoen aan de specifieke eisen en behoeften van hun klanten. Uiteindelijk levert het eindresultaat warehouseoptimalisatie op maat voor de klanten van DSV én hun klanten.

Video: DSV ziet productiviteit flink stijgen met AutoStore. Peter van der Maas, Executive Vice President DSV, licht toe.

Meer order picks per uur
In Venlo installeerde Element Logic een AutoStore-installatie met honderd robots. Er is plek voor 47.500 bakken voor productopslag, waar per bak meerdere producten in passen. De robots werken boven op de installatie, pakken een bak en leveren deze af bij een van de in totaal tweeëntwintig poorten gepositioneerd in het midden van de AutoStore. Onderaan zo’n poort staat een werknemer die een of meerdere producten, afhankelijk van de order, uit de bak pakt en deze naar het volgende punt in het proces brengt. De bak met producten gaat vervolgens weer terug de AutoStore in. Als het product wordt afgeleverd bij de poort, is deze nog niet verpakt. Sommige bedrijven kiezen ervoor om het product te verpakken bij de poort, zodat het product meteen klaar is voor verzending. Bij DSV worden de producten naar een verpakkingsmachine gebracht zodat de werknemers zich alleen hoeven te richten op het order picken, waardoor dat proces sneller verloopt.

Aan de zijkant zijn ook nog tien poorten te vinden (zie bovenstaand beeld), onder de zogenaamde overhang. Als er nieuwe producten bij DSV aankomen voor opslag, worden deze poorten gebruikt om de AutoStore te vullen.

Minder vierkante meters
Behalve dat het proces wordt versneld, is AutoStore ook een stuk compacter dan het manuele alternatief. In het meest ideale geval neemt AutoStore 75% minder ruimte in, want de bakken worden dicht op elkaar geplaatst en gestapeld. Hierdoor kun je in een bestaand warehouse meer producten en orders kwijt. Een ander voordeel is de schaalbaarheid van de installatie. Omdat AutoStore uit modules bestaat, kunnen er makkelijk onderdelen toegevoegd worden om de installatie te vergroten. Zelfs terwijl er ondertussen wordt doorgewerkt. Voor een klant als DSV is dat ideaal, omdat zij op die manier de eindklant ook kunnen voorzien als de verkoop stijgt.

Beeld: de AutoStore-installatie in Venlo, met rechts op de voorgrond de overhang met de rode poorten en verderop links de gang. Op de foto staan de robots nog links aan de zijkant, maar deze zijn inmiddels bovenop geplaatst.

Ontwerp en installatie
Melle van den Berg, sales director bij Element Logic: “Bij het automatiseringsproces is het hele werk erop gericht om een goede flow en uptime te realiseren voor de klant en de werknemers. Element Logic begint daarom met een data-analyse. Op basis van die analyse en operationele wensen van de klant wordt dan de koppeling gemaakt naar een AutoStore-systeem op maat. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel bakken er moeten geïnstalleerd en door hoeveel operators het systeem kan worden gebruikt. Dit bepaalt de snelheid en uiteindelijke werking van het systeem.”

Peter van der Maas, Executive Vice President van DSV Solutions in Nederland vult hem hierin aan: “Dit is een logische volgende stap, gezien de groei van onze e-commerce activiteiten. Dit partnership stelt ons in staat om ons B2B en B2C fulfilment netwerk veel sneller op te schalen.”

Wereldwijde distributierechten
In 2020 verwierf Element Logic de volledige distributierechten voor AutoStore in Europa. Dat bood kansen voor het van origine Noorse bedrijf in Nederland. Sinds er in 2020 een vestiging in Nederland is geopend, ziet de eerste AutoStore-distributeur van de wereld ook hier de interesse voor robotmagazijnen toenemen. Dat heeft inmiddels geleid tot verschillende projecten. Na uitbreiding in Europa was de volgende stap de wereld. Begin van dit jaar verwierf het bedrijf de wereldwijde distributierechten en dat biedt kansen. Zo ook voor DSV, dat vol in zet op gerobotiseerde distributiecentra in een reeks van twintig geautomatiseerde fulfilment-fabrieken in Europa, Noord-Amerika en APAC.