Aangedreven door de zon en gerund door robots

Duurzaamheid stond voorop toen elektronicagroothandel Berggaard Amundsen (BA) met behulp van Element Logic hun nieuwe magazijn bouwde.

Het futuristische magazijn en hoofdkantoor van Berggaard Amundsen buiten Oslo is vrij uniek: omdat de elektronicagroothandel wilde dat hun nieuwe gebouw van 14.000 m2 een visuele weergave zou zijn van de producten die ze verkopen, lieten ze 1.050 zonnepanelen op het dak installeren – evenals 50 m2 van de gevel.

Zelfs in Noorwegen, met weinig zonlicht en sneeuw tijdens het winterseizoen, genereert deze installatie 230.000 kWh pure zonne-energie per jaar. De zonnepanelen maken Berggaard Amundsen (BA) van april tot september zelfvoorzienend en voorziet ook de stroom voor 40 opladers van elektrische auto’s die beschikbaar zijn voor gebruik in de buurt. Als resultaat ontving BA een “Eco-lighthouse” -certificering voor het opzetten van een milieuvriendelijke opslagfaciliteit.

«Het energieverbruik van de AutoStore-robots is extreem laag en ze regenereren stroom telkens wanneer ze een bin laten zakken of de snelheid verlagen, net als bij een elektrische auto. Dit betekent dat ze perfect passen in duurzame magazijnen. Het magazijn van Berggaard Amundsen is beter voor het milieu en bovendien kostenbesparend. Het is een win-win », vertelt Niklas Poulsen van System Sales bij Element Logic.

ENERGIEBESPARING: « De AutoStore-robots regenereren energie bij het neerlaten van bins en bij het remmen. Ze kunnen ook in het donker werken, wat het energieverbruik nog verder kan verlagen », aldus Niklas Poulsen van Element Logic.

Het grid van het BA-magazijn bevat 17.000 bins, met 17 robots die het werk doen. Aangezien tien robots evenveel energie verbruiken als één stofzuiger en 70 procent van BA’s picking gebeurt via AutoStore, is het duidelijk dat het totale energieverbruik in het nieuwe magazijn erg laag is in vergelijking met andere magazijnen.

Snellere leveringen mogelijk maken

De elektronicamarkt is zeer concurrerend en BA erkent hun aandeel in de waardeketen afhankelijk is van de mogelijkheid om hun klanten onmiddelijk te bedienen.

«We zijn de laatste jaren enorm gegroeid en hebben uiteindelijk in ons oude magazijn geen ruimte meer. We waren niet van plan om uit te breiden in dat magazijn en het voldeed ook niet meer aan ons potentieel qua efficiëntie », zegt Rolf Inge Danielsen, logistiek directeur van Berggaard Amundsen.

BA heeft hun 25 servicecentra in heel Noorwegen nodig om pakketten klaar te hebben voor verzending in de ochtend nadat ze zijn besteld. Lokale elektriciens kunnen ook bij het magazijn langsgaan en een half uur nadat ze een bestelling hebben geplaatst hun pakketten ophalen.

SMART SOLUTIONS: Element Logic werkte samen met leverancier ITO voor het transportsysteem. Alles is verbonden door integratie met het Astro WMS van Consafe.

«Dit heeft het potentieel om het perfecte magazijn voor BA te zijn. Het is ontworpen om aan hun behoeften te voldoen en maximale efficiëntie te ondersteunen, bijvoorbeeld door het AutoStore Grid in de buurt van de goederenontvangst en het transportsysteem van ITO te hebben. Hierdoor kunnen vrachtwagens de kortste route nemen. Het hele magazijn is ook ontworpen voor groei wanneer BA klaar is om op te schalen », zegt Poulsen.

Niet zomaar een distributeur

De logistiek directeur van Berggaard Amundsen beschrijft het werk van Element Logic als essentieel om het nieuwe magazijn tot een succes te maken.

«Element Logic kan de klant het beste begrijpen en heeft ons geholpen een magazijn te ontwerpen dat het beste bij onze behoeften past. Ze hebben ons begeleid toen we begeleiding nodig hadden – en pushte ons wanneer we moesten worden gepusht », zegt Danielsen.

«Het voelde veilig om ze daar te hebben voor elke fase van het project. Ze woonden alle bouwvergaderingen bij, alle workshops met medewerkers en hielpen ons ook tijdens de verhuisperiode. En ze hebben bij elke stap bijgedragen met slimme oplossingen », voegt Danielsen toe, die ook de enorme ervaring van Element Logic als belangrijk benadrukt.

PARTNERS: Element Logic heeft Berggaard Amundsen geholpen bij het opzetten van hun nieuwe magazijn.

«Element Logic is onze partner geweest bij het plannen, verplaatsen en opzetten van dit magazijn. Ze zijn veel meer dan alleen een leverancier van robots », voegt Bethina Samnøy Siristuen, projectmanager logistiek bij Berggaard Amundsen, toe.

AutoStore optimaal benutten

Hoewel het magazijn nu in bedrijf is, werkt Element Logic nog steeds nauw samen met Berggaard Amundsen om nog betere resultaten te behalen.

«We hadden ook AutoStore in ons vorige magazijn, maar we hebben het volledige potentieel niet benut. Nu investeren we met Element Logic tijd in het leren hoe we de software efficiënt kunnen gebruiken, door onze medewerkers cursussen van Element Logic te laten volgen en door live statistieken te gebruiken om onze workflow te verbeteren », legt Samnøy Siristuen uit.

Niklas Top Aanensen, Key Account Manager voor Element Logic, is verantwoordelijk voor de volledige ondersteuning van Berggaard Amundsen tijdens de dagelijkse bedrijfsvoering. Hij zegt dat het aftermarket-werk dat ze doen allemaal draait om het maximaliseren van het potentieel van het magazijn van de klant:

«De relatie die we hebben met onze een continu proces. We optimaliseren zoveel als mogelijk en voeren simulaties uit om te zien waar ze kunnen verbeteren. We kijken naar de orderintake, hoeveel poorten ze open moeten hebben op welke werktijden en wanneer het het meest voordelig is om bakken opnieuw op te slaan, naast het uitvoeren van software-updates. We streven echt naar efficiëntie », concludeert Top Aanensen.

Feiten en cijfers

  • 12.200 m2 magazijn (14.000 m2 gebouw inclusief kantoorruimte);
  • 208 medewerkers in totaal (35 in het magazijn);
  • 17 AutoStore-robots;
  • 17.000 magazijnbins;
  • 2.500 artikelen die dagelijks uit AutoStore worden gepickt;
  • 4 outbound carrouselpoorten.