Bergfreunde verhoogt de picking efficiency met meer dan 400% met behulp van AutoStore van Element Logic

Ondanks dat het een van de grootste online outdoorspecialisten in Europa is geworden, is Bergfreunde nog steeds op zoek naar nieuwe toppen om te beklimmen. En met een ultramodern AutoStore-systeem van Element Logic zet het Duitse bedrijf zijn zinnen op nieuwe hoogten.

Kleding, schoenen, buitenuitrusting, klimuitrusting en andere speciale uitrusting – Bergfreunde heeft het allemaal. Nadat ze in 2006 hun bedrijf zijn begonnen, bieden ze via hun succesvolle online winkel momenteel meer dan 150.000 artikelen van meer dan 750 verschillende merken aan en ze blijven groeien. Met een verkoopstijging van respectievelijk ongeveer 30 procent per jaar, was het vermogen om operaties op te schalen cruciaal – en zal dat de komende jaren zijn.

“Met onze enorme groei zijn we afhankelijk van een flexibel en efficiënt opslagsysteem, daarom heeft Bergfreunde.de gekozen voor AutoStore. Schaalbaarheid, ruimtebesparing en hoge prestaties waren voor ons doorslaggevende factoren. Al onze verwachtingen over AutoStore en Element Logic zijn meer dan waargemaakt en we hebben nooit spijt gehad van onze beslissing ”, zegt Ronny Höhn, algemeen directeur van Bergfreunde.

Thomas Klein and Ronny Höhn from Bergfreunde and Michael Kawalier from Element Logic i front of AutoStore grid
EEN STERK TEAM: Thomas Klein (links), logistiek manager bij Bergfreunde, Ronny Höhn (midden), algemeen directeur bij Bergfreunde en Michael Kawalier (rechts), algemeen directeur verkoop bij Element Logic Duitsland

In augustus 2016 opende het bedrijf een nieuw logistiek centrum met een totale oppervlakte van 10.000 m2. De focus ligt op het zelfvoorzienende AutoStore-systeem, dat oorspronkelijk was ontworpen voor een oppervlakte van 1.800 m² en sindsdien meerdere keren is uitgebreid.

“De vriendelijke marktomgeving biedt de komende jaren kansen voor duurzame groei. We plannen een verdere automatisering van de logistiek om de efficiëntie te vergroten”, vervolgt Höhn.

Sorteren in een magazijn met hoge dichtheid

In het logistieke centrum van Bergfreunde in Rottenburg-Ergenzingen, ten zuiden van Stuttgart, racen momenteel 95 robots over het systeem van 4.386 m2 en verplaatsen 124.000 bins gestapeld in 16 niveaus. Er zijn in totaal 27 poorten beschikbaar om items in en uit de opslag te verplaatsen. Verdeeld over twee ploegen verwerken ongeveer 140 medewerkers tot 275.000 artikelen per werkweek, waarbij ze zorgen voor inkomende goederen, retouren en verzending. Bergfreunde.de slaat gemiddeld drie “Stock Keeping Units” (SKU’s) per doos op.

“We zijn één van de weinige AutoStore-gebruikers in Europa die onze artikelen niet op een gesorteerde manier opslaat. Als mensen dat horen, zien ze eruit alsof ze een hartaanval krijgen. Maar ik kan bevestigen dat het goed werkt. Aan de andere kant hebben we geen keus: we kunnen geen 200.000 bins opslaan en dan slechts twee of drie items per bin opslaan “, legt de logistiek manager van het bedrijf, Thomas Klein, uit.

Several AutoStore red line robots moving fast on a grid
ON THE JOB: Tegenwoordig racen 95 AutoStore-robots constant over het systeem van 4.386 m2 en verplaatsen 124.000 bins

De nieuwe AutoStore CarouselPort 3.0-serie

In het magazijn van Bergfreunde is de nieuwe AutoStore CarouselPort 3.0-serie al geïnstalleerd, wat aanzienlijk ergonomischer is dan de vorige versie.

“Dit vermindert tekenen van vermoeidheid en maakt de werkomgeving comfortabeler voor de werknemers”, zegt Michael Kawalier, Managing Director Sales bij Element Logic Germany.

Next level kartonbehandeling

Naast alle AutoStore-componenten heeft Element Logic ook andere apparatuur geleverd en geïnstalleerd in het bergfreunde-magazijn om de afhandeling te versnellen. Dit omvat automatische kartonnen erectors, automatische karton invoer en outfeed, en de uiteindelijke verzending sortering.

Meer in het bijzonder betekent dit dat de orderpickers automatisch kant-en-klare dozen bij hun pickingstation laten bezorgen. Bij het voltooien van de ordergerelateerde taak wordt automatisch een leveringsnota met service-informatie afgedrukt en aan de doos gekoppeld. Tegelijkertijd ontvangt het pakket een ID-label. Daarna wordt het pakket op de transportband automatisch gesloten, gewogen, in volume geoptimaliseerd, gelabeld en overgedragen aan de verzendafdeling.

“Met deze extra elementen hebben we het proces in het magazijn aanzienlijk versneld en de prestaties van de pickmedewerkers aanzienlijk verhoogd”, zegt Kawalier.

Conveyer belt with boxes on the move going into and out of the AutoStore facility
INTELLIGENTE VERBINDING: De transporttechniek is geïntegreerd in het totale systeem en leidt door de AutoStore-tunnel.

Gemiddeld volgen de medewerkers van Bergfreunde nu 155 picks per uur. Voordat ze overschakelden van schapopslag naar het op AutoStore gebaseerde intralogistieke systeem van Element Logic, konden ze slechts 45 picks per uur doen in vergelijking.

Bergfreunde heeft er ook voor gekozen om Element Logic verantwoordelijk te stellen voor het onderhoud van hun intralogistiek systeem. De Service-Level-Agreement omvat ook hotline service, reserveonderdelen levering en andere diensten. Hierdoor kan het bedrijf zich eigenhandig richten op hun dagelijkse bedrijfsvoering.

Warehouse worker at AutoStore picking station
VOORGEVORMDE DOZEN: De plukkers hebben nu gemiddeld 155 picks per uur, dankzij de kant-en-klare dozen die ze bij hun pickstations krijgen.

Een nieuwe piek in de logistiek bereiken in 2020

Met de positieve groeiprognoses waar Bergfreunde nu naar kijkt, hebben de managers de noodzaak ingezien om hun logistieke ruimte opnieuw uit te breiden.

“AutoStore vereist ongeveer 10 procent van de ruimte in het systeem om goed te kunnen werken, en we zitten al onder de 9 procent. Dat betekent dat de ruimte langzaam maar zeker weer strak begint te worden”, zegt Ronny Höhn.

De oplossing was om een nieuwe logistieke hal te bouwen in de directe omgeving van hun bestaande magazijn. Hier kwam medio 2020 nog eens 10.000 m2 aan ruimte bij. De nieuwe hal bevat het inkomende gebied en de retourafhandeling, evenals een uitbreiding van hun bestaande AutoStore-systeem. “Het toevoegen van een uitbreiding aan een bestaand AutoStore-systeem is uiterst eenvoudig. In dit specifieke geval hebben we de twee opslagunits direct aansluiten via een grid en rail voor de robots”, besluit Kawalier. De uitbreiding met 30.000 opslagbins, 6 carrouselpoorten en 15 robots werd in juli 2020 voltooid – er staan ​​er al meer gepland.

Met behulp van Element Logic heeft Bergfreunde de picking efficiency met meer dan 400% kunnen verhogen. Bovendien is de doorlooptijd van klantbestelling tot overdracht aan de afzender teruggebracht tot minder dan 3 uur. Vandaag de dag verwerkt het bedrijf meer dan 15.000 bestellingen op piekdagen. De investering in het warehouse automation project betaalde zich in minder dan twee jaar terug voor Bergfreunde.

Feiten en cijfers:

  • Bergfreunde is een toonaangevende online bergbeklimmer retailer in Europa (opgericht in 2006)
  • Omzet in 2019: 110 miljoen euro
  • Logistiek centrum met een omvang van 20.000 m² ten zuiden van Stuttgart, Duitsland
  • 4.386 m² voetafdruk van het AutoStore-systeem
  • 95 AutoStore robots
  • 124.000 opslagbins
  • 27 geautomatiseerde carrouselpoorten

Bent u klaar voor de volgende stap?

Ontdek hoe Element Logic uw magazijnprestaties kan optimaliseren

Neem contact op voor de mogelijkheden