Groeiende onderneming investeerde in drie AutoStore-magazijnen

GS Bildeler (auto-onderdelen) is een waar ondernemerssucces. Dit is het verhaal van de reis van een klein bedrijfje in een buitenwijk van Noorwegen tot de grootste leverancier van BMW auto-onderdelen in het hele land.

Het was een toevallige ontmoeting met de zoon van de oprichter van AutoStore, Jakob Hatteland, die medeoprichter Jonny Skrivarhaug deed overwegen om in AutoStore te investeren om zijn groeiende bedrijf, GS Bildeler, concurrerend te houden.

Tien jaar later is GS Bildeler de grootste leverancier van BMW-auto-onderdelen in Noorwegen geworden, met twee AutoStore-magazijnen in Noorwegen en één met zijn partnerbedrijf KW Parts AB in Zweden.

Het eerste GS Bildeler-magazijn dat in 1994 door twee personen in Bud werd gebouwd.
ONDERNEMEND SUCCES: In 1993 opende GS Bildeler zijn eerste magazijn in Bud, aan de westkust van Noorwegen.

GS Bildeler werd opgericht in 1993 toen Skrivarhaug en mede-oprichter, Trond Gule, onbevreesd hun eigen onderneming begonnen in het kleine dorpje Bud in Noorwegen.

Onze grote doorbraak kwam in 1998 nadat we hadden geïnvesteerd in een catalogus van 256 pagina’s met een oplage van 12.000 exemplaren. Dit was twintig jaar later een grotere investering dan AutoStore als je het vergelijkt met de omzet. Gelukkig bleek het een goede investering te zijn en hebben we dat jaar onze omzet verhoogd van 18 naar 32 miljoen Noorse Kronen”, zegt Skrivarhaug trots.

Verhoogde efficiëntie met AutoStore

Als gevolg van de catalogus betrad GS Bildeler de B2B-markt en ontstond de behoefte aan extra magazijnlocaties. Zo verwierf GS Bildeler binnen een paar jaar aanwezigheid in vijf grote steden, die het grootste deel van Noorwegen bestreken.

Het eerste AutoStore-magazijn waarin GS Bildeler heeft geïnvesteerd, werd in 2017 bij Bud geleverd door Element Logic. Het nieuwe magazijn was in drie maanden gereed en het oude pand wordt nu gebruikt voor de opslag van de grotere auto-onderdelen. In 2020 breidde GS Bildeler uit en liet het AutoStore systeem ook in het magazijn in Oslo installeren.

Een close-up van een werkende AutoStore-robot in het Oslo-magazijn.
NIEUW AUTOSTORE-MAGAZIJN: Het nieuwe Oslo-magazijn gebruikt 10 robots om 20.000 Bins te beheren.

Na de implementatie van AutoStore in Bud en Oslo, verbeterde de efficiëntie bij GS Bildeler, waardoor het mogelijk werd om het aantal fysieke magazijnlocaties tot Bud, Oslo en Bergen te beperken.

Concurrerend met een op maat gemaakt Oslo-magazijn

De combinatie van AutoStore voor kleinere onderdelen en een handmatig magazijn voor grotere onderdelen heeft GS Bildeler de voorwaarden gegeven om competitief te zijn. Nu ontvangen klanten bestellingen binnen de volgende werkdag in heel Noorwegen.

Øyvind Kollerud, Sales Manager bij het Noorse Element Logic-kantoor, werd uitgedaagd tijdens de installatie van AutoStore in het magazijn in Oslo.

“Vanwege specifieke voorkeuren van GS Bildeler hebben we onze schetsen op indeling en ontwerp aangepast om een functionele werking tussen magazijn en winkel te verzekeren. We hebben ons ook aan moeten passen aan een bestaand gebouw, wat resulteerde in een creatieve oplossing om het AutoStore-systeem te plaatsen tussen kolommen, zekeringkasten, deuren en de windverbanden in de muren”, legt Kollerud uit.

In tegenstelling tot het bouwen van een nieuwe service-mezzanine, heeft GS Bildeler ervoor gekozen om de bestaande loft-ruimte te gebruiken. Ook werd gevraagd om een op maat gemaakte tunnel in het AutoStore-systeem te ontwerpen.

Al met al werd dit een enorme tekenopdracht met extreme nauwkeurigheid op millimeterniveau. Het resultaat was het echter zeker waard.

Oprichter, Trond Gule, en Element Logic Sales Manager, Øyvind Kollerud, lopen door de op maat gemaakte tunnel door AutoStore in GS Bildeler Oslo magazijn
TUNNEL IN AUTOSTORE: Deze op maat gemaakte tunnel dwars door het AutoStore-systeem is aangevraagd door GS Bildeler. Afgebeeld zijn de Sales Manager van Element Logic Noorwegen, Øyvind Kollerud (links), en medeoprichter van GS Bildeler, Trond Gule.

Pick-in-store-technologie

Het Oslo-magazijn doet ook dienst als winkel waar klanten binnen kunnen komen en hun producten rechtstreeks kunnen kopen.

Om efficiëntie te bereiken, wordt een praktische pick-in-store-oplossing achter de toonbank gebruikt. Op deze manier kan AutoStore vrijwel zonder wachttijd orderpicken voor de klanten in de winkel.

De inspiratie voor deze oplossing kwam van het Bud-magazijn waar medewerkers meer dan 50 meter moeten lopen om bij de orderpick-stations te komen. GS Bildeler verwacht meer winkelklanten in zijn Oslo-magazijn en wilde daarom de orderpick-efficiëntie verbeteren.

Verhoogde klant- en medewerkerstevredenheid

De motivatie om te investeren in AutoStore kwam voort uit de wens om de kwaliteit, efficiëntie en klanttevredenheid te verhogen.

“Na de implementatie van AutoStore waren er minder orderpick-fouten, is er minder geld uitgegeven aan huur en hebben we meer tevreden klanten”, zegt Skrivarhaug.

Oprichter, Trond Gule, met uitzicht op de operaties in het GS Bildeler AutoStore-magazijn in Oslo.
EEN OP MAAT GEMAAKT MAGAZIJN: Medeoprichter, Trond Gule, is blij met hoe Element Logic erin slaagde om AutoStore te integreren tussen windverbanden, zekeringskasten en kolommen in het bestaande magazijn.

Ook de magazijnmedewerkers merken de voordelen van automatisering op. Ze rapporteren een verbeterde controle over hun werklast, minder fysieke belasting en minder stress in het algemeen.

Ruimte om te groeien voor de toekomst

Zoals GS Bildeler heeft bewezen, zijn het niet alleen grote multinationals die kunnen profiteren van magazijnautomatisering.

“Er zitten grenzen vast aan hoeveel je een magazijn kunt uitbreiden, maar met AutoStore krijgen bedrijven ruimte om te groeien en een kans om te voldoen aan de toenemende eisen van klanten op het gebied van service en levering”, legt Kollerud uit.

Oprichters, Jonny Skrivahaug en Trond Gule, lachend naar de camera met de huidige directeur, Sven Skogheim.
GRETIG VOOR DE TOEKOMST: Na meerdere investeringen in AutoStore zijn Jonny Skrivarhaug (links), algemeen directeur Sven Skogheim en Trond Gule (rechts) ervan overtuigd dat GS Bildeler een mooie toekomst in het verschiet heeft.

Feiten en cijfers (magazijn Oslo)

  • 1500 m2 opslagruimte (1800 m2 kantoorruimte meegerekend)
  • 4 medewerkers (3 in het centrale magazijn)
  • 10 AutoStore-robots
  • 20.000 Bins
  • Dagelijks worden er ongeveer 1.000 orders verzameld door AutoStore
  • 6 carrousel-poorten en 2-conveyor poorten voor orderpicking en opslag

Meer weten over onze oplossingen?

Neem contact met ons op voor meer informatie