“Wij hechten veel waarde aan aanpassingsvermogen en innovatie, waar onze klanten dagelijks van profiteren”, zegt Jan Kleven, Managing Director bij Elotec. Hij vervolgt:
“Elotec levert technologie die levens en kostbaarheden redt, en daarom is het belangrijk om betrouwbaar en efficiënt te zijn met onze leveringen. Onze rookmelders hebben vaak hetzelfde uiterlijk, maar ze hebben verschillende kwaliteiten, en het kan gemakkelijk voorkomen dat er per ongeluk handmatig de verkeerde rookmelder gepickt wordt. Een pickfout kan mogelijk fatale gevolgen hebben”.
Om menselijke fouten te elimineren en de efficiëntie en kwaliteit te verhogen, werd Elotec de eerste die in een AutoStore-oplossing investeerde, waarmee een nieuw tijdperk voor magazijnen over de hele wereld werd ingeluid.
Twee jaar de tijd om het te laten werken
Als eerste magazijn ter wereld met AutoStore was het een uitdaging om het meest efficiënte gebruik te vinden. Vooral de operators waren aanvankelijk sceptisch.
“We gaven onszelf een limiet van twee jaar om het te laten werken. Ik beloofde de medewerkers dat ik een bulldozer rechtstreeks in het AutoStore-systeem zou rijden als we de handmatige handelingen na dit tijdsbestek nog steeds zouden missen”, zegt Kleven.
Gelukkig hoefde Kleven geen bulldozer te lenen en maakt Elotec sinds 2005 een continue groei door.
“Het beste van AutoStore is dat we weten dat het werk goed wordt gedaan. We hebben constant een bijgewerkte inventarislijst, en zowel onze klanten als wij besparen tijd”, zegt Kleven.
Bedrijfsuitbreiding en magazijnupgrade
In het begin van de jaren 90 werd Elotec marktleider op het gebied van brandalarm-systemen voor de zware omstandigheden in de landbouw. In de volgende decennia ontwikkelde Elotec deze technologie verder om nieuwe industrieën veilig te houden, zoals de gezondheidszorg en de gevangenissector.
Zelfs na vijftien jaar gebruik werkt het AutoStore-systeem nog steeds goed. Om een toename van klanten en voorraad aan te kunnen, heeft Element Logic in 2019 de AutoStore van Elotec geüpgraded naar de nieuwste hardware- en softwareoplossingen. De upgrade omvatte nieuwe operatorpoorten, nieuwe software en een upgrade van de robots. Het AutoStore-Grid en de opslagbins zijn echter hetzelfde als die in 2005 geïnstalleerd zijn.
“Omdat we het eerste AutoStore-magazijn ter wereld hebben, was de oplossing na een tijdje niet optimaal. Gelukkig was Element Logic behulpzaam en begeleidde ons bij onze grote upgrade in 2019”, zegt Roger Furnes, Logistics Manager bij Elotec.
Weinig problemen en hoge klanttevredenheid
Omdat Elotec vertrouwd en bekend is met haar AutoStore-oplossing, kan het jaren duren voordat er contact met de Element Logic-ondersteuning benodigd is.
“We ondervinden zeer weinig problemen met ons AutoStore-systeem en hebben nauwelijks enige downtime gehad sinds we de robots voor het eerst aanzetten in 2005”, zegt Furnes.
Toch onderhoudt Element Logic een dialoog met Elotec om een vlotte werking te garanderen en gebieden te vinden die kunnen worden geoptimaliseerd.
“We leveren eens per maand performance-rapporten aan en onderhouden het systeem minstens twee keer per jaar – afhankelijk van de draaiuren”, zegt Arnold H. Nielsen, Key Account Manager bij Element Logic Noorwegen en vervolgt:
“We willen het systeem optimaal houden voor de klant. Het belangrijkste doel is dat onze oplossing altijd waarde levert”.
De vele klanten van Elotec zijn verheugd over de service die ze ervaren.
“In ons jaarlijkse onderzoek scoren we altijd hoog op de levering. We leveren sneller en nauwkeuriger aan onze klanten dan onze concurrenten”, legt Furnes uit.
Bovendien heeft het installatieteam van Elotec, doordat het de reputatie heeft hoge kwaliteit te leveren, meer zelfvertrouwen – wat Elotec nog een concurrentievoordeel geeft.
Feiten en cijfers:
- 164 m2 opslagruimte
- 5 AutoStore-robots
- 5.966 opslagbins
- 3 conveyor-poorten
Bent u klaar voor de volgende stap?
Ontdek hoe Element Logic uw magazijnprestaties kan optimaliseren