Microfulfilment-centra – wat zijn dat?

Wij geloven dat de opkomst van microfulfilment-centra een bepalende trend voor de intralogistieksector zal zijn. Maar wat zijn ze - en hoe werken ze?

De vraag van klanten naar leveringen op dezelfde dag of de volgende dag en click-and-collect-opties dwingen bedrijven ertoe hun omnichannel-distributiestrategie aan te passen. Om de levertijd te verkorten lanceren sommige Europese retailers, met name die in de levensmiddelenmarkt, micro fulfilment-centra (MFC’s). Jeremy Clouston-Jones, commercieel directeur van Element Logic Europe, gelooft dat de opkomst van MFC’s een bepalende trend zal zijn voor de intralogistieksector.

Lees naast microfulfilment-centra meer die de intralogistiek vormgeven. Download onze whitepaper: Drie trends die bepalend zijn voor de intralogistiek.

Peterhans investeerde in 2018 in AutoStore, en een micro-fulfillmentcentrum dat wordt ondersteund door Element Logic

 

Daar bedrijven vaak ook de functie hebben van een klein magazijn, kan men de MFC’s vrijwel overal in de buurt van de klanten installeren. Ze kunnen zich bevinden in een fysieke winkel, in een aangrenzend gebouw of in een ‘dark store’, waar voorraad en producten worden klaargezet, maar die alleen toegankelijk zijn voor medewerkers. Naast flexibiliteit biedt een microfulfilment-oplossing voorspelbaarheid en snelle leveringen aan klanten die de winkel bezoeken en aan degenen die liever online winkelen. Het maakt ook een betere voorraadcontrole en -tracking mogelijk, snellere en eenvoudigere retouren en in zekere mate lagere transportkosten.

Het concept van de ‘dark store’ in combinatie met de reguliere winkelvoorzijde – waar een speciale ruimte aan de achterkant fungeert als een microfulfilmentcentrum – zal de toekomst van de intralogistiek vormgeven. Hoewel microfulfilment onmiskenbaar een trend is, vertrouwen veel bedrijven nog steeds op handarbeid, ondanks de daarmee gepaard gaande daling in productiviteit. Er is een grens aan het aantal producten dat menselijke arbeid per uur kan verzamelen, en een magazijn heeft slechts een bepaalde hoeveelheid schapruimte. Het automatiseren van het microfulfilment-proces, vooral in een centrum met twaalf of meer werknemers, kan de efficiëntie drastisch verbeteren en de bedrijfskosten verlagen.

Het belangrijkste verschil tussen een handmatig bediend en een geautomatiseerd microfulfilment-centrum is de opslagdichtheid. Het kan overweldigend en uitdagend zijn om honderden of duizenden producten op voorraad te houden in een kleine ruimte. Investeren in een geautomatiseerde modulaire oplossing, zoals een AutoStore, verhoogt de opslagcapaciteit aanzienlijk. Dit maakt bijvoorbeeld de kledingsector een perfecte kandidaat voor microfulfilment.

Neem contact met ons op en ontdek hoe wij onze klanten hebben geholpen met het succesvol lanceren van microfulfilment-centra.

Automatisering in actie

Een bedrijf dat enorm succes met automatisering heeft behaald is Peterhans, een in Zwitserland gevestigde onderneming die gereedschappen, beslag, machines en materialen levert aan aannemers in de bouwsector. Daarnaast zijn zij gespecialiseerd in de assemblage en montage van hardware voor industriële en commerciële klanten. Met een combinatie van een reguliere winkelvoorzijde en een uitgebreid magazijn aan de achterkant hebben zij in 2018 geïnvesteerd in een AutoStore-systeem van Element Logic (wereldwijd distributeur van AutoStore).

Het systeem gebruikt AutoStore-bakken van 220mm op acht niveaus, met in totaal 11.650 bakken. Het grid beslaat 400m2, slechts tien procent van de totale vloeroppervlakte van het magazijn, waardoor toekomstige uitbreiding mogelijk is. Het systeem ondersteunt werknemers ook bij hun dagelijkse werk, dat nu veel minder arbeidsintensief is omdat ze geen lange afstanden meer hoeven te lopen of zware goederen moeten tillen.

Door te automatiseren verbeterde Peterhans de opslagcapaciteit (alleen al in hun online winkel bewaren ze 500.000 artikelen) en verhoogde de magazijnefficiëntie. Het systeem maakte het direct na installatie mogelijk om aan de verwachtingen voor levering op dezelfde dag te voldoen en zorgde voor een kortere wachttijd bij de afhaalbalies in de winkel. Het duurt minder dan twee minuten voordat een klantbestelling bij de verkoopbalie arriveert. Aangezien de uitgiftepunten zich naast de verkoopbalies bevinden, kunnen klanten zien hoe hun bestellingen ter plaatse worden verwerkt, wat resulteert in een unieke en lonende klantbeleving.

Het helpen van een klant in het micro-fulfillmentcentrum bij Peterhans.

 

Microfulfilment gebruiken om de klanttevredenheid te vergroten

Bedrijven weten dat een uitstekende customer journey tot een concurrentievoordeel leidt. Microfulfilment voegt aanzienlijke klantwaarde toe: bestel online en haal het lokaal op om te besparen op bezorgkosten en dezelfde dag nog de producten in handen te hebben.

Naarmate de vraag naar levering op dezelfde dag toeneemt en consumenten gewend raken aan het comfort van snelle leveringen, zullen steeds meer sectoren microfulfilment onderdeel maken van hun omnichannel-aanbod.

Join our newsletter

Keep up to date, get insights and product updates straight to your inbox.

Sign up